logo-powiat

  • slide1.jpg
  • slide2.jpg
  • slide3.jpg
  • slide4.jpg
  • slide5.jpg
  • slide6.jpg

Koncepcja rozwoju PODM

 

koncepcja funkcjonowania i rozwoju

powiatowego ośrodka doradztwa Metodyczno-Programowego

w Trzebnicy

    na lata 2011 -2016

 

Podstawa prawna opracowania koncepcji:

Podstawę do opracowania koncepcji funkcjonowania i rozwoju stanowią:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 ze zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 200, poz. 1537);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 kwietnia 2003r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych                    (Dz. U.  z 2003r. Nr 89, poz. 824);
  • Ustawa z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (Dz. U z 1997r. Nr 85, poz. 539);
  • Porozumienie zawarte pomiędzy Zarządem Województwa Dolnośląskiego z Zarządem Powiatu Trzebnickiego z dnia 12 czerwca 2000r. w sprawie przekazania przez województwo dolnośląskie filii Biblioteki Pedagogicznej w Trzebnicy;
  • Uchwały nr VI/56/2011 Rady Powiatu Trzebnickiego z dnia 15 czerwca 2011r.          w sprawie utworzenia zespołu placówek pn. Powiatowy Ośrodek Doradztwa Metodyczno-Programowego w Trzebnicy;
  • Statut Powiatowego Ośrodka Doradztwa Metodyczno-Programowego w Trzebnicy;

Ponadto w opracowaniu koncepcji uwzględniono:

  • sugestie organu założycielskiego, zgodne z aktualnymi trendami edukacyjnymi;
  • wnioski wyciągnięte z analizy działań podejmowanych przez Szkoły i nauczycieli regionu;
  • wnioski z wstępnej diagnozy potrzeb edukacyjnych nauczycieli środowiska lokalnego;
  • działania realizowane wcześniej przez Bibliotekę Pedagogiczną obecnie wchodzącą   w skład w/w zespołu placówek;
  • koncepcję MEN zakładającą wdrożenie nowych zasad funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli.

Powiatowy Ośrodek Doradztwa Metodyczno-Programowego w Trzebnicy (PODM-P) jako placówka doskonalenia nauczycieli wchodząca w skład  tzw. systemu wychowania równoległego, to instytucja towarzysząca lokalnym szkołom w ich projakościowym rozwoju.

PODM-P swą działalność rozpoczął z dniem 1 lipca 2011r., na mocy Uchwały nr VI/56/2011 Rady Powiatu Trzebnickiego z dnia 15 czerwca 2011 roku. Jest to Zespół placówek w skład którego weszły: Ośrodek Doradztwa Metodyczno-Programowego w Trzebnicy i Biblioteka Pedagogiczna w Trzebnicy. Powołanie zespołu związane było z konicznością uporządkowania stanu prawnego placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Trzebnicki oraz z koniecznością wypełnienia porozumienia pomiędzy Zarządem Województwa Dolnośląskiego a Zarządem Powiatu Trzebnickiego.

PODM-P działa na obszarze gmin: Oborniki Śląskie, Prusice, Wisznia Mała, Trzebnica, Zawonia, Żmigród. Placówka ma objąć opieką szkoleniową ponad 1000 nauczycieli zatrudnionych w 120 szkołach i placówkach oświatowych terenu powiatu trzebnickiego.

 

Misja

Głównym celem działania Zespołu jest prowadzenie działań podnoszących poziom kompetencji zawodowych nauczycieli, stwarzanie dostępu do źródeł wiedzy i informacji, wspieranie nauczycieli w procesie permanentnej edukacji, metodyczne wsparcie nauczycieli w taki sposób, aby służyli projakościowemu rozwojowi organizacji z którymi są związani.

Nauczyciele, aby mogli jak najbardziej efektywnie kształtować umiejętności i postawy swych uczniów, są zobowiązani nieustannie podnosić swoje kwalifikacje. Podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli ma dla nich również wymiar prywatny. Przepisy prawa oświatowego obligują ich do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego, a tym samym do doskonalenia i dokształcania. Celem PODM-P w Trzebnicy jest ułatwienie nauczycielom realizacji w/w celów.

Naczelną misją jest wspieranie działalności szkół i placówek oświatowych dla jakościowego rozwoju, przygotowanie kadr pedagogicznych do prawidłowego pełnienia przypisywanych im ról we wszystkich procesach zachodzących w ich placówkach.

 

Główne kierunki działania PODM-P

  • diagnozowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dotyczących doradztwa metodycznego;
  • podejmowanie działań wspierających funkcjonowanie i rozwój szkół i placówek oświatowych;
  • wspieranie edukacyjne  nauczycieli zatrudnionych na różnych poziomach nauczania, we wszystkich typach szkół znajdujących się na terenie Powiatu Trzebnickiego, dostarczenie wiedzy merytorycznej i warsztatowej o wszystkich procesach obecnych w szkole: nauczania, uczenia się, wychowania, opieki, zarządzania, kierowania;
  • realizacja działań związanych z rozwojem zawodowym nauczycieli;
  • współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz edukacji;
  • prezentowanie i upowszechnianie informacji dotyczących oferty edukacyjnej i osiągnięć placówki;
  • upowszechnianie osiągnięć szkół i nauczycieli z terenu oddziaływania;
  • budowanie potencjału kadry PODM-P;
  • budowanie bazy dydaktycznej;
  • zapewnienie sprawnego rozwoju placówki poprzez efektywne zarządzanie.

 

Wizja rozwoju

Wg nowych założeń MEN doskonalenie nauczycieli ma być powiązane                        z rozpoznaniem rzeczywistych potrzeb szkoły, identyfikacji miejsc wymagających zmiany, poprawy. PODM-P w Trzebnicy zamierza realizować swoje zadania wg tych nowych zasad. Zamierza być bliżej placówek by móc rozpoznać ich mocne i słabe strony, w celu dostosowania swej oferty edukacyjnej do konkretnych potrzeb danej placówki, by jak najefektywniej wesprzeć ją w rozwiązaniu problemu.

Egzemplifikacją misji i kierunków rozwoju placówki jest logo Powiatowego Ośrodka Doradztwa Metodyczno-Programowego w Trzebnicy.

 

 

 

Jest to bardzo prosty znak graficzny. Można dostrzec tu: człowieka – czyli humanistyczne podejście do użytkownika, drogę – ścieżkę, którą będziemy podążać, dom - miejsce najbardziej istotne dla każdego z nas i jednocześnie strzałkę – oznaczającą rozwój.  W logo zauważyć można literkę „i” czyli zdobywanie informacji, wiedzy.

 

PODM-P w Trzebnicy swoje zadania szkoleniowe realizował będzie poprzez:

  • Konsultacje (indywidualne i zespołowe) – udzielanie porady przez specjalistę              z możliwością wymiany doświadczeń w wypadku konsultacji zespołowej;
  • Szkolenia rad pedagogicznych – zapoznanie z problemem, przekazanie informacji, pogłębianie wiedzy dotyczącej aktualnych zagadnień edukacyjnych w konkretnej szkole;
  • Konferencje (naukowe, metodyczne, informacyjno-szkoleniowe) – nabycie wiedzy dotyczącej istotnych zagadnień dla edukacji, poznanie opinii specjalistów w danej dziedzinie i uczestników spotkania;
  • Seminarium – pogłębianie wiedzy i wzbogacanie doświadczeń poprzez aktywną współpracę uczestników;
  • Warsztaty metodyczne – doskonalenie umiejętności praktycznych, wypracowanie konkretnych rozwiązań dydaktycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących.

 

W dalszej perspektywie  planuje się organizację dłuższych form:

  • Kurs doskonalący –forma minimum 15 godz., dająca możliwość nabycia wiedzy          i umiejętności w określonym obszarze;
  • Kursy kwalifikacyjne.

 

Zajęcia te prowadzone będą przez:

  • szkoleniowców pozyskiwanych z zewnątrz - pracowników naukowych wyższych uczelni, edukatorów, trenerów;
  • szkoleniowców pozyskanych z zasobów lokalnych - nauczycieli zatrudnionych          w placówkach terenu działania PODM-P w Trzebnicy, a dysponujących specyficzną wiedzą i umiejętnościami dla danego obszaru działania.

 

Adresatami działań PODM-P będą:

  • dyrektorzy Szkół i placówek oświatowych,
  • pracownicy organów prowadzących i nadzorujących szkoły,
  • nauczyciele wszystkich poziomów nauczania,
  • inni pracownicy oświaty.

Placówka ta ma ułatwić każdemu mieszkańcowi regionu realizacje, jego aspiracji zawodowych oraz rozwój własny. Dlatego niektóre oferty będą miały charakter otwarty i będą z nich mogli skorzystać również:

  • studenci przygotowujący się do zawodu nauczycielskiego,
  • uczniowie,
  • społeczność zainteresowana sprawami kształcenia.

 

Sposoby realizacji form doskonalenia:

  • formy stacjonarne - realizowane z wykorzystaniem bazy lokalowej własnej, jak            i organu prowadzącego, zaprzyjaźnionych instytucji, bazy lokalowej Szkół terenu;
  • uruchomienie e-learningu - w dalszej perspektywie.

 

Organizacja szkoleń w różnych miejscach, szkołach, pozwoli bliżej poznać ich specyfikę działania, pozwoli zintegrować się ze środowiskiem oświatowym.

W miarę możliwości planuje się organizację jak największej ilości spotkań niepłatnych. Informacja o wszelkich formach będzie rozsyłana – do szkół, referatów oświaty w gminach oraz  poszczególnych nauczycieli – drogą elektroniczną oraz w formie papierowej – plakaty informacyjne. Przy organizacji płatnych form zakłada się przyjęcie zasady zniżek, zachęcających placówki do skorzystania z oferty. Może to być np. zniżka 30% dla trzeciego uczestnika danej formy lub 50% dla czwartego i następnego. Warunkiem zorganizowania       i uruchomienia danej formy będzie odpowiednia liczba nadesłanych zgłoszeń. Osoby zakwalifikowane do udziału w szkoleniu otrzymywać będą pełną informację o terminach        i miejscu zajęć na prywatny adres korespondencyjny (e-mail).

Pomocną tu będzie:

  • baza adresowa szkół,
  • baza adresowa nauczycieli.

Dla celów lepszej organizacji szkoleń budowane są bazy:

  • instytucji szkolących w Polsce,
  • krajowych edukatorów,
  • lokalnych metodyków.

W pierwszym roku pracy Powiatowy Ośrodek Doradztwa Metodyczno-Programowego skupił się na zadaniach organizacyjnych, administracyjnych i technicznych przygotowujących placówkę do jej prawidłowego funkcjonowania.

Jako istotny aspekt pracy PODM-P w Trzebnicy uznano promocję działań placówek oświatowych z terenu Powiatu Trzebnickiego. W realizacji tego celu pomocne będą internetowe portale społecznościowe. Ważne będzie również tworzenie zasobu informacji edukacyjnej o terenie. Tę funkcję pełnić będzie m.in. strona internetowa, zawierająca adresy stron www wszystkich szkół z podziałem na gminy oraz informacje o osiągnięciach placówek i zatrudnionych w nich nauczycieli.

 

Oferta edukacyjna

PODM-P w Trzebnicy chce wspierać nauczycieli we wszystkich obszarach, które są obecne w szkole, we wszystkich istotnych zadaniach, jakie ich czekają. Pomocą w tym zakresie będzie właściwie dobrana oferta edukacyjna, przygotowana i opracowana po przeanalizowaniu potrzeb zgłaszanych przez nauczycieli. PODM-P będzie również proponował własne tematy szkoleń, zgodnie z kierunkami rozwoju oświaty i priorytetami MEN oraz trendami edukacyjnymi.

Za nami kolejny już rok wdrażania nowej podstawy programowej. Trwa kolejny, bardzo istotny szczególnie w gimnazjum, bowiem egzaminy końcowe będą prowadzone według nowych standardów, wynikających z zapisów treści podstawy programowej. Z kolei, dla szkół ponadgimnazjalnych, jest to czas przygotowania się do wdrażania nowej podstawy na tym poziomie nauczania.

W związku z powyższym istotne będzie prowadzenie szkoleń z zakresu:

  • doskonalenia kompetencji dyrektora w zakresie nadzoru nad realizacją podstawy programowej;
  • wsparcia metodycznego nauczycieli w zakresie realizacji nowej podstawy programowej;
  • zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych.

Zmiany w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymuszają organizację szkoleń z zakresu:

  • zarządzania pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole/placówce oświatowej.

Zbliżający się rok jest ważny także z powodu objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem nauki szkolnej.

Tu istotne będzie szkolenie:

  • praca z dzieckiem sześcioletnim w klasie I szkoły podstawowej.

 

Realizacja programu Cyfrowa Szkoła wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń z rozwijania kompetencji nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, w tym edukacji wczesnoszkolnej:

  • mobilna edukacja, przegląd mobilnych technologii w kontekście zastosowań edukacyjnych;
  • zdrowie i bezpieczeństwo – zagrożenia realne i domniemane.

 

Szkoleń, zgodnych z priorytetami zarówno nauczycieli, jak i MEN, można zaproponować wiele. Z pewnością będą w dalszym ciągu realizowane formy pedagogizacji środowiska podjęte wcześniej przez Bibliotekę Pedagogiczną:

  • edukacja kulturowa;
  • edukacja medialna;
  • edukacja informacyjna.

 

Podsumowanie

Głównym celem placówki doskonalenia jest zapewnienie dostępu do form szkoleniowych, a także do źródeł wiedzy i informacji, niezbędnych do osiągania sukcesu nauczycieli w taki sposób, aby realizacja zadań im przypisanych zapewniała wysoką jakość placówek, w których są zatrudnieni. Aby mogli zapewnić swym uczniom łatwiejszy start      w dorosłe życie. Konieczne jest dobre rozeznanie zasobów rynku edukacyjnego, zarówno co do ofert szkoleniowych, jak i edukatorów.

Wykonanie tego zadania z pewnością nie będzie łatwe.  Szczególnie w aspekcie dobrze funkcjonujących ośrodków doskonalenia w pobliskim mieście wojewódzkim                           i ugruntowanego nawyku korzystania z ich oferty przez nauczycieli trzebnickich placówek oświatowych. Konieczne będzie wprowadzenie zmian w świadomości potencjalnych odbiorców  oferty PODM-P w Trzebnicy. Proces ten z pewnością ułatwi organizacja jak największej ilości szkoleń bezpłatnych, na wysokim poziomie merytorycznym oraz zgodnych z oczekiwaniami użytkowników. Pracownicy PODM-P w Trzebnicy już współpracują            z placówkami naukowymi, stowarzyszeniami, placówkami doskonalenia gdzie pozyskują szkoleniowców wysokiej klasy, często bez ponoszenia kosztów.

Na lokalnym rynku oświatowym istnieją podmioty, który w różny sposób zajmują się doskonaleniem kadr nauczycielskich i wspieraniem pracy dydaktycznej Szkół. Celem  PODM-P w Trzebnicy nie jest konkurowanie z nimi, ale wypracowanie jak najlepszych form współpracy, z poszanowaniem autonomii, szczytnych celów i idei, którym te podmioty służą. Zamiarem PODM-P jest korzystanie z ich zasobów, doświadczenia i dobrych praktyk, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby edukacyjne pracowników szeroko pojętej oświaty w Powiecie Trzebnickim.

 

 

Trzebnica, 14.09.2011r.

  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019

     

    Minister Edukacji Narodowej Pani Anna Zalewska ustaliła podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019:

    1. 100 rocznica odzyskania niepodległości - wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.

    2. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.

    3. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego.

    4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

     

     

     
  • RODO - Obowiązek informacyjny

     

    W związku z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL)

    informuję, że zgodnie z art. 13:

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest:

    POWIATOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNO-PROGRAMOWEGO W TRZEBNICY 

    – reprezentowany przez Dyrektor Cecylię Śmieszkowską

    ul. Nowa 1, 55-100 Trzebnica

    tel. 71 738 10 22, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    2. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:

    Dane zostaną uzupełnione po dn. 31 lipca 2018 r.

    3. Dane osobowe Pana/Pani będą przetwarzane na podstawie:

    a) art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenia j/w o ochronie danych w celu realizacji zadań statutowych i ustawowych wynikających w szczególności z prawa oświatowego

    b) art. 6 ust.1 lit. a ogólnego rozporządzenia j/w o ochronie danych w celu realizacji formy szkoleniowej w przypadku wyrażonej zgody na publikację zdjęć na stronie internetowej

    c) art. 6 ust.1 lit. b ogólnego rozporządzenia j/w o ochronie danych w celu wystawienia rachunku po zrealizowaniu formy szkoleniowej w przypadku danych do rachunku

    4. Pana/Pani dane osobowe przechowywane będą zgodnie z aktualnymi przepisami archiwalnymi, a w przypadku wizerunku publikowanego na stronie internetowej nie dłużej niż dwa lata lub do momentu wycofania zgody

    5. Posiada Pan/Pani:

    a) prawo dostępu do treści danych osobowych

    b) prawo do sprostowania danych osobowych

    c) w uzasadnionych prawem przypadkach prawo do usunięciu danych osobowych

    d) prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych

    e) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych

    6. W przypadkach, w których przetwarzanie Pana/Pani danych osobowych odbywa się na podstawie wyrażonej zgody przysługuje Panu/Pani prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem

    7. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego UODO (Urzędu Ochrony Danych Osobowych), gdy uzasadnione jest, że Pana/Pani dane oraz dane osobowe Pana/Pani dziecka przetwarzane są przez administratora niezgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

    8. Podanie danych osobowych w przypadku realizowania form szkoleniowo-warsztatowych jest wymogiem ustawowym i jest obowiązkowe ze względu na przepisy prawa oświatowego j/w., a w przypadku wyrażonej zgody dobrowolne

     
  • RODO - Obowiązek informacyjny - Dotyczy Biblioteki Pedagogicznej w Trzebnicy

     

    Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL)

    informuję, że:

    1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Dyrektor Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu z siedzibą w ul. St. Worcella, 25-27 50-448 Wrocław, tel.: 71 377 28 11, mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

    2. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej możliwy jest pod nr telefonu 71 377 28 14 lub adresem email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

    3. Dane osobowe Pana/i będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a, b ogólnego rozporządzenie j/w o ochronie danych w celu:
    • udostępniania zbiorów Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu, zgodnie z Regulaminem udostępniania zbiorów w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu
    • w celach statystycznych
    • przesyłania na podany adres e-mail oferty edukacyjnej Biblioteki,
    • przesyłania na podany adres e-mail newslettera Biblioteki


    4. Odbiorcami Pana/i danych osobowych będzie:
    • Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu.
    • Sieć dolnośląskich bibliotek pedagogicznych.
    • Firma AlephPolska- serwisant zintegrowanego systemu bibliotecznego Aleph.
    • Firma windykacyjna (w razie konieczności)


    5. Pana/Pani dane osobowe przechowywane będą przez okres dziesięciu lat.


    6. Posiada Pan/i prawo do: żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.


    7. Przysługuje Panu/i prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych.


    8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz konieczne do zapisu do Biblioteki.


    9. Pana/Pani dane będą poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji (profilowaniu) w celu ustalenia limitów wypożyczeń i terminów zwrotu.

     
  • IBUK libra 100px

    Uwaga - Kody PIN wydane przed dn. 22 lutego 2017r. zachowują ważność.
     

    Ponad 1500 tytułów z zakresu pedagogiki, psychologii, komunikacji społecznej i socjologii dostepnych na stronie http://libra.ibuk.pl/ Zapraszamy do Biblioteki (ul. Nowa 1) po odbiór PINów. Szczegółowe informacje o możliwości korzystania z wirtualnej czytelni IBUK dostępne są tutaj

    Więcej…

organszkoleniakatalogi

cytat